Oost Middellandse zee cruise 2015

naar de volgende dag

Twaalfde dag:  Thira (Santorini) Griekenland

Thira

Om 7 uur 's ochtens voeren we de baai van Santorini, ook wel Thira genoemd, binnen en gingen daar voor anker. rondom ons zagen we de resten van wat eens een vulkaankrater was.
Voor de excursie naar enkele dorpjes op het eiland werden we met tenders naar de wal gebracht en daarna met de bus naar het karakteristieke dorpje Oia.
In Oia wandelden we door de straatjes en dronken koffie op een terras met een prachtig uitzicht over de baai
Daarna verder over het eiland langs de druivenvelden naar de wijnmakerij Santos Wines waar de rode, witte en een zoete desertwijn konden proeven.
De bus bracht ons toen naar de hoofdstad van het eiland, Fira of Thira waar we door wat straatjes liepen en op tijd richting kabelbaan gingen om de ergste drukte te ontlopen.
Helaas waren we niet de enige die dat dachten want we moesten nog een half uur in de rij en in de zon staan voor we naar beneden konden gondelen.
Beneden aangekomen bleek ook hier een lange rij mensen te wachten op de tender naar ons schip. Het was rond de 37 ºC dus we kwamen doodmoe en doornat en smakkend naar een pilsje aan boord van de Opera.
Door de moeizame evacuatie met kabelbaan en tenders vanaf het eiland vertrokken we om 2 uur,  een uur later dan gepland, uit de baai van Santorini naar volgende het Griekse eiland Kefaloniia

Het eiland Santorini is zonder twijfel het meest opmerkelijke van de Griekse eilanden. Santorini, dat het zuidelijkste eiland van de Cycladen is en waarvan wordt gefluisterd dat het de overblijfselen zijn van het vroegere Atlantis, heeft zijn huidige vorm, te danken aan de diverse vulkaanuitbarstingen die hier door de eeuwen heen hebben plaatsgevonden. Dit eiland dat vóór de 15e eeuw voor Chr. nog rond was is uiteengevallen in zes eilandjes en heeft nu min of meer het uiterlijk van een halve maan. De rest van het eiland is in de zee verdwenen en aan de randen van de kraters hebben de bewoners later dorpen met kerken en witte huisjes met hemelsblauwe koepeldaken gebouwd. Deze dorpen liggen op ongeveer 300 meter hoogte en het uitzicht op de zee is onbeschrijfelijk mooi.
Santorini heeft een fascinerende en tegelijkertijd indrukwekkende geschiedenis. Bij het naderen van het eiland en het zien van de caldera (krater) en de vulkaan raak je meteen al onder de indruk. Eigenlijk vaart het schip over een immense onderzeese krater als het aanmeert bij Santorini.
Santorini  is een niet al te groot (72 km2), over het algemeen droog bergachtig vulkaaneiland met aan de westkust steile rotsen en kliffen. De oostelijke kant van Santorini is vlakker. Aan deze kant bevinden zich ook wijngaarden waar beroemde Griekse wijnen geproduceerd worden.

Op het eiland komt zie je veel rotspartijen die verschillend gekleurd zijn, afhankelijk van de metaalsoorten die overwegend in de grond en het vulkanisch gesteente aanwezig zijn, bijvoorbeeld meer ijzerhoudende rotsen zijn roder

Klik op het kaartje voor een vergroting >>>>

we gaan voor anker in de vulkaantrechter in de golf van Santorini het vulkanisch gesteente van de kraterrand

Excursie Santorini
Vanaf het cruiseschip voeren we per tender naar het plaatsje Athinios waar we per bus naar Oia reden, een typisch Grieks dorpje met nauwe straatjes en witte kerken met blauwe koepels. Dit dorp is vooral bekend omwille van zijn ligging bovenop de kraterrand en heeft een adembenemend uitzicht over de Golf van Santorini. We bezochten een lokale wijnmakerij waar alle deelnemers een snack kregen aangeboden en wijn konden proeven. De excursie eindigde in de hoofdstad Fira waar we de rest van onze tijd konden doorbrengen. Bij de Metropoliskerk stond de wachtrij voor de kabelbaan om de pier te bereiken en van daaruit werden we, ook weer na een half uur in de wachtrij, per tender teruggebracht naar het schip.

de kerk van het dorpje Oia ook Oia is op de kraterwant gebouwd de ezels staan achter de huizen geparkeerd

uitzicht op de Golf van Santorini vanuit het dorpje Oia
ons schip ligt beneden ons voor anker we gaan wijn proeven bij Santo waar we eindelijk een "echte" Griek zien
het regent hier weinig, de mist uit zee zorgt dagelijks voor besproeiing van de druivenvelden kerkje tussen de wijnranken, de ranken zijn laag in elkaar gevlochten zodat de wind er geen vat op heeft
In de hoofdstad Fira gaan we in de volle zon op weg naar de kabelbaan het gondeltje komt zo het dorp Fira of Thira (vanuit de gondel)  werd voor het laatst in 1956 door een aardbeving verwoest
zelfs voor de ezeltjes is het te warm om trappen te lopen het grote wiel van de kabelbaan archeologische opgravingen van oud-Thira
en dan de tweede wachtrij voor de tender naar het cruiseschip onderweg nog zicht op een fort half in de rotsen we zien de huisjes als een witte schuimkraag op de kraterrand
rond een uur steken we van wal en varen de kraterwand uit prachtige patronen in verschillende tinten grijs erosie of een lavastroom??
langs de drie kapen van Santorini nog het kleine eilandje Aspronisi ronden en dan volle kracht vooruit naar het volgende Griekse eiland Kefalonia