Oost Middellandse zee cruise 2015

naar de volgende dag

Dertiende dag:  Argostoli (Kefalonia) Griekenland

Ionische eilanden

Op het Griekse eiland Kefalonia hadden we geen excursie geboekt, er was niets bij wat in onze lijn lag.
Dus toen het schip om 8 uur was aangemeerd in de haven van Argostoli konden we eerst heerlijk rustig ontbijten en daarna op ons gemak van boord gaan om Argostoli op eigen houtje te bekijken.
Eerst bezochten we de plaatselijke kerk, een oud ogend kerkje dat echter in 1952 na de laatste aardbeving was gebouwd.
Vervolgens gingen we op zoek naar het historisch museum. Na lang zoeken en vragen vonden we dit achter de bibliotheek. Helaas hing er een hangslot op terwijl een bordje aangaf dat het vanaf 9 uur geopend zou zijn. Bij navraag in de bibliotheek bleek de museumdame daar aan de koffie te zitten. We konden dus toch terecht en bekeken de kleine maar interessante collectie met veel bewaard gebleven historische kleding. Jammer dat foto's maken wat moeilijk ging.
Het was weer erg warm, 37 ºC, dus toen we wat waren opgedroogd liepen we naar de haven waar de vissersboten binnen waren en hun vangst verkochten. rond de boten zwommen  enkele Caretta Caretta - Loggerhead zeeschildpadden die op de restjes vis van de vissers afkwamen. Het water in de haven was erg helder en vanaf de kant konden we het onderwaterleven met kleurige visjes bekijken.
Na de koffie op een terrasje aan de haven en nog wat souvenirs te hebben verzameld was het weer tijd om aan boord te gaan, even opfrissen, droge kleren aan en dan een lunch in ons favoriete restaurant
Om 2 uur werd losgegooid en verlieten we Kefonia op weg naar Dubrovnik in Kroatië

Kefalonia is het grootste van de Ionische eilandengroep maar zeker niet het drukst bezochte eiland. Desondanks doet het eiland niet onder qua schoonheid voor de drukker bezochte eilanden.
Het is een redelijk groen eiland met vele grote en kleine stranden en het is er flink heuvel- en bergachtig.

Argostoli is de hoofdstad van het Griekse eiland Kefalonia. Het centrum bestaat uit een leuke winkelstraat met gezellige terrasjes, cafés en restaurantjes. Een 900 m lange loopbrug verbindt beide zijden van de baai. Bijzonder aan deze brug is dat deze de aardbeving uit 1953 heeft doorstaan. De rest van de stad werd compleet verwoest en is weer opnieuw herbouwd. Een belangrijke bezienswaardigheid is het Archeologisch Museum, waar de waardevolle vondsten tijdens opgravingen op het eiland te zien zijn en bewaard worden. Ook een bezoek aan het Volkenkundig Museum is de moeite waard.  Hier is te zien hoe men op Kefalonia leefde aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw.
Aan de wandelpromenade langs de haven leggen ‘s morgens de vissersboten aan en vissers verkopen dan de vangst vanaf de boot. Grote kans dat je hier de Caretta Caretta zeeschildpadden dan ziet zwemmen. Deze Loggerhead schildpadden komen af op het visafval wat de vissers niet gebruiken en overboord gooien. Ze duiken onderwater en komen zo nu en dan naar boven om te ademen. Een prachtig gezicht om te zien.

onze steiger in de haven van Argostoli was zo klein dat de helft van het schip uitstak en de achtertrossen met een bootje aan een boei moest worden vastgemaakt overzicht van de haven van Kefalonia en de stad Argostoli

de andere kant was bedekt met groen bos  midden in de baai naar de haven lag een viskwekerij  bij een hotel tegenover onze steiger zat een zwaluwnest

In Santorini bezochten we een, volgens de kosteres "oud" kerkje dat na de aardbeving van 1952, dus nu 63 jaar geleden was gebouwd

aan de kade lag een hele rij vissersbootjes waarop de vissers bezig waren hun netten te klaren (pluven heet dat in Spakenburg) en ook de vndaag gevangen vis verkochten

op de vissersschepen waren allerlei soorten vis uit de Ionische zee te bewonderen , het mooist vonden we de doorschijnende roggetjes, net engeltjes

Omdat de vissers de te kleine vis uit de netten overboord gooiden kwamen de Loggerhead schildpadden, vergezeld van grote scholen kleine visjes, het visafval opruimen

boerenzwaluw (L) en oeverzwaluw (R) op één lijn   de hoeken van de daken waren met deze kopjes versierd  aan de haven dit beeld van een visser uitkijkend over zee

het water was prachtig blauw en heel helder waardoor we het onderwaterleven vanaf de kade goed konden zien

rond het middaguur gingen we terug naar ons schip  om 2 uur lieten we de steiger leeg achter  en voeren de baai van Kefalonia uit, de Ionische zee op

langs de viskwekerij  en de vuurtoren van Aghi Theódori  en de rotsen van Kefalonia