Oost Middellandse zee cruise 2015

naar de volgende dag

Elfde dag:  Mykonos-stad Griekenland

Mykonos-stad

Na nog een ochtend op open water kwamen we rond 2 uur in Griekenland aan en meerden af bij het eiland Mykonos.
Vandaag hadden we geen excursie gepland dus namen we samen de taxi-boot naar de stad Mykonos.
We wandelden tussen de oogverblindende witte huisjes door, bezochten een aantal kerkjes en kwamen vanzelf bij het beroemde rijtje Mykonos-molens terecht.
Ook al was het zo'n 25 ºC, door al de witgekalkte huisjes en straten was de gevoelstemperatuur veel hoger.
We waren op zoek naar de vijf kerkjes die samen één kerk vormden en vonden bij toeval een klein museumpje over de historie van het eiland. We waren de enige bezoekers en de beheerder was erg enthousiast dat wij zo geïnteresseerd waren.
Schuin tegenover het museum vonden we ook nog de vijf-in-een kerk, maar alle deuren waren gesloten.
Op Mykonos zou nog één pelikaan leven maar die hebben we helaas niet kunnen vinden. Van de museumbeheerder hoorden we dat ook deze laatste pelikaan was verdwenen
12 uur 's nachts werd losgegooid en voeren we naar het volgende Griekse eiland Santorini

Het eiland Mykonos ligt ten oosten van het Griekse vasteland en behoort tot de Cycladen. Witte huizen met felgekleurde deuren en luikjes en witte windmolens sieren het Griekse eiland.
Het schilderachtige havenstadje Mykonos-stad (of Chora) met haar witte kubushuisjes is de hoofdstad van het eiland.
Aan de zuidelijke kant van het schiereiland staan de beroemde windmolens. Ooit moeten het er 366 zijn geweest die werden gebruikt om water op het land te pompen.
Dan de vele kapelletjes: 365 stuks. Voor elke gelegenheid werd er één gebouwd: als gebed voor regen of voor een behouden thuiskomst van een zeereis.

Een wandeling door de nauwe steegjes is een fantastische attractie. De witgeverfde huisjes met de rode of blauwe ramen of deuren, de smalle steegjes en de smalle trappen bij de twee-etage hoge huisjes zijn prachtig om te zien.

klik op het kaartje voor een vergroting >>>

we komen de baai bij Mykonos binnen

ver weg zien we de windmolens die het eiland zo beroemd maken dit is haven waar we gaan afmeren en dit wordt onze kade

ver weg zagen we een vijfmaster met een vreemde rompvorm later ging dit schip voor anker, het was het luxe cruiseschip Club-med op een bergtop één van de vele kerkjes van het eiland

verder overal om ons heen witte huisjes en af en toe een molen we voeren met een tender naar Mykonos-stad

op de kade een marmeren visbank versierd met dolfijnen en natuurlijk ook een kerkje aan de haven met dit interieur

Deze wereldberoemde windmolens van Mykonos werden gebruikt om graan te malen. Mykonos lag in die tijd aan de vaarroute waarlangs graan werd vervoerd van Venetië naar het Verre Oosten.

de rieten molendaken werden bewoond door mussenfamilies de wieken nader bekeken

de wijk Alefkandra met bontgekleurde balkons die uitsteken boven de zee even wat drinken en opdrogen bij weer een kerkje

de binnenkant van drie kleine kerkjes die we naast elkaar in een straatje tegenkwamen

dit museum vonden we toevallig bij onze zoektocht naar de vijf-in een-kerk een klassiek wasbakje met kraan in de vorm van een pelikaan scheepsmodel in een keldergewelf met een oude haard

In het oudste deel van het stadje ligt het bekendste en meest gefotografeerde kerkje van Mykonos, Panagia Paraportiani. Ooit stond hier een kasteel gebouwd door een Venetiaanse familie. Het architectonische wonder bestaat uit vier kleine kerken en een grotere kerk die samen één grote kerk vormen.

Panagia Paraportiani - vier kleine en een grote kerk tot één kerk samengesmeed vissersbootjes in de haven, zoals het hoort, met de kop op de kant  in alle Griekse havenplaatsjes zie je dit oog dat staat voor geluk en voorspoed

vanuit de pub aan boord nog een blik op Mykonos met de volle maan boven het eiland gaan we het zeegat uit op weg naar het volgende Griekse eiland Santorini