|
|
Reis Vietnam 2012 |
||
|
|
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |
|
|
Dag 15 - Hoi An > Hué |
|||
|
|
|
|
|
| Op weg naar de marmeren bergen | de Tam Thai Pagode in zicht |
|
|
|
|
| Welkom door drie marmeren heren |
De Tam Thai Tempel, dateert
uit 1825, maar is herbouwd in 1946 en in 1975. |
|
|
|
|
|
|
| In de Tang Chon Dong Grotten staan een aantal massieve Boeddha-beelden | |||
|
|
|
|
|
| de Linh Ung Pagode | Dit vrouwtje gaf ons een privé rondleiding door de grotten, jammer dat er niets van te verstaan was, maar het klonk wel leuk |
|
|
|
|
|
|
De Huyen Khong Grot fungeerde tijdens de Vietnam Oorlog als een guerrilla-basis en veldhospitaal van de Vietcong. |
|
|
|
|
Na de marmeren bergen rijden we naar Dalat waar we het Cham museum bezoeken, daarna gaat de reis verder door een aantal bergpassen naar Hué
|
|
|
| We komen langs de restanten van de Amerikaanse basis | en kleine rijstvelden tussen de huizen en braakliggend terrein |
Het Cham Museum (Bao Tang
Cham; Museum of Cham Sculpture) werd in 1915 gesticht
door de Ecole Francaise d'Extreme Orient.
Het museum bevat 300 religieuze figuren en
voorwerpen uit de 4e tot de 15e eeuw uit opgravingen in de provincies Quang Nam, Binh
Dinh en Quang Binh, o.a. My Son, Dong Duong (Indrapura),
Khuong My, Tra Kieu (Simhapura) en Thap Mam (Binh Dinh).
Een veel voorkomend element in de Cham kunst is de tepel. Dit
is het symbool van Urajo (letterlijk "vrouweborst"),
de Moeder van het Rijk, de oermoeder van de Cham dynastieën.
De linga, het phallus-symbool van Shiva, komt ook veelvuldig
terug en duidt op de invloed van het Indiase Hindoesme. Reeds
vanaf de 4e eeuw werd de Cham kunst ook beïnvloed door het
Mahayana Boeddhisme. Tevens zijn er invloeden vanuit Java,
Khmer en Dai Viet.
|
|
|
|
| Vishnu - God van de zon |
|
|
|
|
|
| Isana | Ganesha, god van het geluk | Karakteristiek voor de Khuong My periode zijn de gecompliceerde hoofdtooien | Godin Nu Thán |
|
|
||
| Dan Sinh Brahma - koningin Maya baart in de Lumbini tuin haar zoon prins Siddharta (Boeddha). Het bovenste figuur, Boeddha zit op een lotusblad waarvan de steel uit de navel van de liggende koningin Maya komt |
|
|
|
|
| In heel Vietnam zie je deze smalle , lange huizenbouw. Dit komt omdat belasting wordt berekend op de breedte van de voorgevel | en ook hier zie je deze vistuigen op de rivieren | We rijden langs de kust door een prachtige natuur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| We lunchen in een restaurant aan het strand | viskwekerij? |
|
|
|
|
| In noord en midden Vietnam kunnen jaarlijks twee rijstoogsten worden gehaald (in het zuiden 4). Waarbij de smalle middenstrook veel geteisterd wordt door orkanen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
| een dal vlak voor Hué opgevuld met rijstvelden | vissertje op een binnenmeer zet z'n netten uit | installatie voor vissen met een kruisnet |
|
|
|
| afgemeerde schepen in de Chinese zee | vissersschepen met bijzonder hoge voor en achtersteven |
|
|
|
|
| Overzicht van de markt in Hué | varkendoren, varkensstaarten en varkens........ | Zo leergierig die jonge generatie |
|
|
|
|
| Moeilijk kiezen uit zoveel soorten rijst | Bijzonder dat de schepen in Noord Vietnam een totaal andere vorm hebben, zoals dit vrachtscheepje met een lading zand op de Parfumrrivier | Een monument aan de rivier, geen idee waarvoor |
|
|
|
|
|
| Een Bloedzuiger hagedis / Changeable lizard in de zon op een boomstronk | Een bijzondere vlinder, de Papilio noblei, naast de twee vleugels heeft deze vlinder een soort staartroer | De Chinese Ralreiger | |
|
|
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |