Reis Noord India en Nepal 2014

terug vorige dag

naar de volgende dag

di.  25-3   13e dag:  Shivpatinagar (India) – Chitwan nationaal park (Nepal)

Om 6 uur liep onze wekker af waarna we eerst een wandeling door de tuin rond ons koloniale hotel maakten. Na het ontbijt vertrokken we voor onze laatste rit door India. Tussen ons hotel en de Nepalese grens reden we door een vogelgebied waar we een aantal grote vogels zagen, waaronder de Sauruskraanvogel en de adjudant (een kleine soort maraboe). Bij de grens namen we afscheid van onze Indiase chauffeur en assistent. De bus was te groot voor de Nepalese wegen dus liepen we naar de grensovergang en onze bagage volgde ons per riksja. De douaneafhandelingen verliepen vlot, door een extra donatie waren we snel klaar bij het Indiase immigratiekantoor en ook bij de Nepalese grenspost ging alles bijzonder snel.
We vervolgden onze route in Nepal met een kleine bus en nieuwe chauffeur en assistent.. De omgeving werd al snel heuvelachtiger en eind van de middag arriveerden we bij onze lodge in het Chitwan nationaal park, het  thuis van verschillende dieren zoals krokodillen, herten, apen, neushoorns en tijgers, maar die zullen we hoogstwaarschijnlijk niet allemaal zien

wandelen in de tuin rond ons hotel en daar een aantal nieuwe vogels gespot uiltje-spotted owlett white-breasted Waterhen lijkt wielewaal naar andere staart

onderonsje op het land gezamenlijk wassen gezinnetje

Dit was de dag van de grote vogels, onderweg in een meertje zagen we deze bijzondere ooievaarachtigen

Indische gaper Saruskraanvogels Indische Maraboe en nog een kleintje, een bijeneter
Saruskraanvogel (Grus antigone)
Grote vogel, tot anderhalve meter hoog, die een vrijwel geheel lichtgrijs verenpak heeft met als opvallende uitzondering de kop die opvallend rood gekleurd is met hoofdzakelijk loodgrijs verenkleed.  Vliegt met gestrekte nek en regelmatige, langzame, maar krachtige vleugelslagen, afgewisseld met lange zweefvluchten. Loopt langzaam en bedachtzaam.
Kraanvogels blijven hun hele leven bij elkaar. Sommige soorten trekken over grote afstanden, terwijl kraanvogels die in een warm klimaat leven helemaal niet trekken. Geluid: Een luid trompetterend ’kroe’.

voor de grens met Nepal werden onze koffers op riksja's geladen en onze groep ging lopend met de handbagage over de grens de Indiase grens

de Nepalese grens In nepal andere pompen maar dezelfde koeien, alleen niet zo veel we zijn dus in Nepal, het land van de olifant

onderweg veel droge rivierbeddingen en typische Nepalese huizen en typisch Nepalese hooibergen en typisch Nepalese mannendracht

we stopten voor de lunch bij een wegrestaurant, pannen met leem besmeerd en aten de traditionele noedelsoep de afwas wordt hier in de rivier gedaan

We kwamen 's avonds aan in het Chitwan Nationaal Park waar we sliepen in de Rhino Lodge
Het Royal Chitwan National Park ligt in het subtropische laagland van Nepal en is een ongerept gebied met bijzondere natuur
De Rhino lodge lag aan de rand van het Chitwan National Park. Bijzonder is de inzet van de lokale Tharu stam. Deze lodge wordt namelijk volledig door deze stam gerund en is tevens door hen opgezet. Een bijzonder en succesvol project in Nepal. Met de inkomsten worden nieuwe projecten op gebied van duurzaam toerisme en milieu opgezet en uitgewerkt. Je steunt met deze bouwsteen dus ook de ontwikkeling van duurzaam toerisme in Nepal.