Reis Vietnam 2012

naar de vorige dag

naar de volgende dag

Dag 20 -   Hanoi

Op onze vrije dag gingen we op excursie naar de Perfume Pagoda. Deze Pagoda, die door de Vietnamezen gezien wordt als de kern van het Boeddhisme ligt diep verscholen tussen de grotten en is een geliefd bedevaartsoord voor Vietnamezen.
We werden met onze bus naar een dorpje gebracht waar enkele honderden bootjes lagen afgemeerd. Met drie van die bootjes werden we door Vietnamese vrouwen naar de Perfume Pagode geroeid. Daar liepen we een paar honderd meter langs tal van kraampjes waar van alles te koop werd aangeboden. Daarna begon het echte werk, via een aantal, nogal moeilijk begaanbare trappen omhoog naar de kabelbaan. Daarna weer een aantal trappen omhoog, toen we bij de grot kwamen, het doel van de bedevaarttocht, liepen we te midden van een massa Vietnamezen weer een aantal traptreden naar beneden.
Na de sfeer daar te hebben opgenomen, weer dezelfde weg terug. Behoorlijk vermoeid door het trappenlopen en de vochtige hitte, lunchten we beneden midden tussen de kraampjes, een heerlijk, gevarieerde Vietnamese maaltijd.
Met de bootjes werden we weer teruggebracht en daarna met de bus naar het hotel. We sloten de dag af met het afscheidsdiner in de oude binnenstad van Hanoi.

Met de bus op weg naar depagode bromfiets beladen met suikerriet de bootjes voor de tocht naar de pagode liggen te wachten op bedevaarders

een visser gooit z'n netten uit onze roeister duwt de riemen door het water deel 1 van onze groep in de boot

deel 2 van onze groep in de boot tempeltje met karstgebergte op de achtergrond visser met korven voor de kreeftenvangst

rode zwammen onderaan de stammetjes zijn geïmporteerd als voedsel maar vormen nu een plaag, met name in de rijstvelden mierennesten hangen in de bomen, we dachten aan nesten van de wevervogel, maar niet dus bootjes roeien naar de Parfume pagode

het karstgebergte aan weerszijde van de rivier

Na het afmeren bij de pagode liepen we eerst langs een rij restaurantjes die vlees van diverse dieren te eten aanboden en dit pontificaal ten toon spreiden

ook werd in grote ovens brood gebakken in de vorm van diverse dieren maïskolven en diverse knollen warm aanbevolen

Parfumpagode
De  Perfume Pagoda dankt haar naam aan de lotus bloemen. In de zomer staat de rivier vol met deze roze bloemen en geuren ze heerlijk. Wij hebben ze alleen zien staan in de moerasgebieden grenzend aan de rivier waardoor we naar de pagode voeren.

de weg naar de pagode met aan weerszijde kraampjes waar souvenirs, eten en offerwaren werden aangeboden

dan eindelijk de kabelbaan met zigzaggende dranghekken met z'n zessen in een gondel naar de pagode over de kapokbomen met grote rode bloemen

Op het tussenstation wordt al geld geofferd we zien beneden de route voor de bedevaartgangers het was een warme dag, gelukkig waren de ramen van de gondel open

na de kabelbaan weer een tocht langs de kraampjes met offerwaren Ingang naar de grot met de Perfume Pagoda, Chinese invloeden worden gemixt met Thais Boeddhisme

In de grot was het overvol, diep in de grot het hoofdaltaar en diverse zijaltaren schrijver van de offergebeden

veel Vietnamese gezinnen zaten in groepjes in de grot een enkele monnik altaar met offerande aan het begin van de grot

weer uit de grot, de zelfde route terug langs de kruidendokter die hier de diagnose stelt

Veel karakteristieke gezichten en veel oudere Vietnamezen van verschillende minderheidsgroepen in de eigen dracht

visser met viskaar en hengel suikerrietstengels worden hier geschild en uitgeperst voor een voedzame drank

Vietnamese lunch in een restaurant waar nogal vurig werd gewokt Onze roeister op de terugweg ander type boot met de roeister op de richel

een heel leger per roeiboot terug over de parfum rivier

vissers bezig met de netten kreeftenvisser met van palmriet gevlochten korven

op de terugweg zagen we afgegraven karstbergen met daarvoor, wat mistig, de cementfabriek In Hanoi reden we langs "de dijk" met een 4 km lange keramisch mozaïek muur met taferelen uit de historie van Vietnam , in 2010 door bedrijven en instituten gesponsord ter ere van 1000 jaar Hanoi. Hiermee haalde Hanoi het Guinness World Records Book

Als afsluiting van een mooie reis door Vietnam gingen we naar het oude stadsdeel van Hanoi voor het afscheidsdiner in "Little Hanoi"