Reis Vietnam 2012

naar de vorige dag

naar de volgende dag

Dag 11 -   Nha Trang

Vrije dag in Nha Trang. Eerst hebben we nog een keer de supermarkt geprobeerd, maar net als gisterenavond was die weer gesloten, dus maar wat te eten bij elkaar gesprokkeld in allerlei kleine zaakjes.
Natuurlijk gingen wij samen de vissershaven zoeken. We lieten ons met de taxi naar de buitenrand van de stad brengen, naar Kaap Hon Chong. Daar liepen we langs het strand en zagen de vissers in hun rieten mandjes van hun vissersboten kwamen. Andere visser waren met hun netten in de weer. We zagen ook nog twee vogels op het strand, tot nu toe hebben we in Vietnam maar erg weinig vogels kunnen spotten. Volgens onze gids worden ze allemaal geschoten en opgegeten.
We wandelden terug via de brug over de Song Cai rivier, de langste rivier van de provincie. In de monding van de Cai liggen veel vissersschepen afgemeerd en aan de overkant was de visserswijk, alleen voor ons niet bereikbaar maar wel te fotograferen.
Daarna was de plaatselijke markt aan de beurt. We liepen eerst over het inlandse deel van de markt die na een tijdje overging naar een markt waar ook westerlingen kwamen. Het inlandse deel vonden we leuker en de sinaasappels waren ook nog de helft goedkoper. .

Nha Trang
Nha Trang betekent ‘wit huis’ naar het enige stenen witte huis dat er in het begin van de 19e eeuw aan deze kustlijn stond. Het was het huis van dr. Alexandre Yersin, een belangrijk bioloog die in 1894 het pathogeen ontdekte dat De Pest veroorzaakt
Het grootste deel van de bevolking hangt een boeddhistische stroming aan. In de stad vindt je daarom de nodige boeddhistische bouwwerken

Vissershutjes op het strand staand want wordt verzwaard met keien staand want ligt netjes op een rij te drogen

De visser peddelt in een rieten mand, coracle of in het Vietnamees "tungboom-chai", van zijn boot naar de wal eerst de boot leegmaken, ballast en vangst er uit

Dan op z'n kant rollen naar een beschut plekje, de bodem van de coracle is geteerd en zo waterdicht Een verdwaald kogelvisje

We vonden mooie schelpen en zagen veel heremietkreeftjes en nog een aangespoeld visje

Vogels lijken schaars in Vietnam maar we zagen we op het strand eindelijk een Choắt nhỏ / Oeverloper (Actitis hypoleucos) en ook nog een Choắt mỏ cong bé / Regenwulp (Numenius phaeopus

Heel dun gaal voor een staand netje schoonmaken van een net en de vangst van deze visser

Vanaf de brug zagen we deze visser het staand net uitvieren, daarna voer hij langs het net en klapte met zijn peddel tegen de boot, daarna sloeg hij met een lange stok op het water. Kennelijk joeg hij zo de vis in z'n netten Over de brug het vissersdorp op palen gebouwd

Een keur van vissersboten afgemeerd in de baai voor het dorpje Langs de weg ook vissershutjes van golfplaten en zeildoek En nog wat bootjes en tobbe's afgemeerd

Schoonmaken van kleine fuikjes (voor krabben of kreeft?) Nettenboeten aan boord

En toen de markt op de aardewerk potjes en dekseltjes die we eerder in gebruik zagen de fruitstal

Marijke zoekt mandarijnen uit kokosnoten hakken de vissersvrouwen met de vangst van vandaag

De kolenboer of houtskoolbrander In de serie "Wat vervoer ik op m'n bromfiets" kippen Midden op straat

En tenslotte de bloemen van vandaag