Oost Middellandse zee cruise 2015

naar de volgende dag

Achtste dag:  Sotschi Rusland

Sotschi

's Ochtends om 8 uur liepen we de haven van Sotschi binnen. Het was nog wat nevelig en boven de stad hing een donker wolkendek. In de loop van de ochtend werd het helderder en de temperatuur liep op tot 28 °C
Direct na het aanmeren gingen we van boord voor een excursie naar het centrum van Sotschi, daarna reden we met de bus door een prachtige bosrijke streek naar een theeplantage, een flink eind buiten de stad. Het laatste bezoek was aan één van de zeventien zomerhuizen (Dacha's) van Stalin.
We verlieten de haven om 8 uur 's avonds voor een nacht en een dag Zwarte zee. Overmorgen varen we door de Bosporus naar Istanbul

Sotschi (of Sochi) is een Russische stad aan de Zwarte zee in de noordelijke Kaukasus. De stad ligt iets ten noorden van grens met Georgië.
Sotschi is de belangrijkste badplaats van Rusland en wordt ook wel de "Russische Rivièra" genoemd.
Vlakbij, in de plaats Dagomys liggen de noordelijkste theeplantages van Europa.

In 2014 werden in Sotschi de Olympische winterspelen gehouden. Het hele stadje is nog in een soort coma en maakt nog plannen om het toerisme te bevorderen en de vele, nu leegstaande gebouwen, die speciaal voor de spelen zijn neergezet, een nieuwe bestemming te geven

Als we de haven van Sotschi binnenlopen is het nog niet helemaal helder maar de eerste beelden zijn al wel herkenbaar

een nog wat mistige vuurtoren en twee kerken in Sotschi toch nog een scharminkel van een reiger gezien het oude havengebouw

ook hier ligt de sleepboot klaar maar hoeft niet in actie te komen buiten de haven ligt de kustwacht en er wacht een tankboot met vijf man wordt de eerste tros om de bolder gelegd

Sotschi nog in de wolken gezien van het bovendek natuurlijk mogen de Olympische ringen niet ontbreken voor ons een hele kade vrij in een verder vrij volle haven

Excursie Sotschi
Met de bus werden  we naar het centrum van Sotchi gebracht waar we werden afgezet bij het Park hotel. We liepen over de wandelpromenade langs de kust waarbij de gids uitleg gaf over het monument voor de tweede Russisch-Turkse oorlog en over diverse gebouwen waar we langs kwamen zoals de Primorskaya, het oudste in de Sovjettijd gebouwde hotel en het Wintertheater. De oudste gebouwen zijn hier in de dertiger jaren van de vorige eeuw neergezet of in het kader van de Olympische spelen van 2014.
Na de wandeling reden we met de bus naar een bosrijk gebied, zo'n 20 km  ten noorden van Sotschi waar we uitleg kregen over de Russische theeteelt en theehistorie. Even verderop woonden we een Russische theeceremonie bij, compleet met samowar en opgeluisterd door een zang en dans groepje, begeleid door een trekharmonicaspeler die zo'n 8 harmonica's in afnemende grootte bespeelde. We proefden de thee en wat lokale specialiteiten.
Tenslotte reden we naar het oude stadspark, zo'n 20 km van het centrum waar we een dacha (zomerhuis) van Stalin bezochten. Hier zagen we de werkkamer van Stalin, de biljartkamer (met een speciaal voor Stalin op maat gemaakt biljart) en zijn zwembad.

De terminal naast ons schip het Sotschi-kanaal Kanon en anker, monument voor de tweede Russisch-Turkse oorlog

wintertheater in Neo-classistische stijl met rondom 88 pilaren overal torenen hotels boven de bomen in de vele parken uit het duurste hotel van de stad, gebouwd als kinder-herstellingsoord om een bouwvergunning te krijgen

een piramidevormig hotel in de bossen Sotschi heeft een uitgebreid  en goed wegennet met veel tunnels Rond de stad zie je veel grote houten huizen

Houten schuur bij een kleine theeplantage waar we uitleg kregen over de Russische theecultuur op deze open plek was tot 2014 een stadsvuilnisbelt. Voor de Olympische spelen is toen een vuilverbrandingsinstallatie gebouwd

zang- en volksdansgroep in traditionele kleding begeleid door een trekharmonica Samowar en attributen voor de theeceremonie

In de Sovjettijd ontwikkelde Sotchi zich tot een belangrijke badplaats voor hoge functionarissen van de communistische partij, nadat Stalin er in 1931 zijn (zwaar beveiligde) lievelings dacha had gevestigd.
De Dacha was geheel groen geschilderd om het vanuit de lucht moeilijk zichtbaar te maken.
In het kleine museum zit een wassen Stalin achter zijn bureau.

Stalin's groene dacha Schilderij op Stalin's kantoor

wassen beeld van Stalin achter zijn bureau in de biljartkamer een schilderij uit de tsarentijd? een andere vleugel van de dacha, nu in gebruik als hotel

na de excursie weer terug aan boord de tankboot is nog bezig de brandstoftanks te vullen de haven zag er nu wat helderder uit

we zijn om 8 uur uit de haven vertrokken en lieten de terminal zo achter ook het oude havenkantoor was verlicht nog een laatste blik op Sotschi voor we de Zwarte zee op gaan