Oost Middellandse zee cruise 2015

naar de volgende dag

Vierde dag:  Piraeus (Athene) Griekenland

Griekenland

Vanochtend stonden we vroeg op om het binnenvaren in de haven van Piraeus mee te maken.
In de haven lagen al veel cruiseschepen afgemeerd maar voor ons was nog een plekje vrij gehouden. Onze kapitein voer het grote schip zonder hulp van een sleepboot de haven in en meerde keurig langs de kade af.
Na het ontbijt werden we met een bus naar Athene gebracht om langs enkele archeologische hoogtepunten te rijden en te wandelen. Tenslotte nog even gewinkeld in Plaka, de historische wijk van Athene.
Om 18.00 uur werden we losgegooid en voeren we de haven uit op weg naar Roemenië

Athene

Piraeus is al millennia een zeer belangrijke Griekse havenplaats, terwijl Athene ongeveer zes kilometer landinwaarts ligt, dus wat veiliger voor directe aanvallen vanuit de zee. In de loop der jaren zijn Athene en Piraeus overigens tegen elkaar aangegroeid.
De haven van Piraeus is de grootste haven in Europa en de derde grootste in de wereld met betrekking tot passagiersvervoer
Behalve de grote haven heeft Piraeus ook een kleinere zeehaven. Hier lagen in het oude Griekenland de oorlogsschepen voor anker.

klik op het kaartje voor een vergroting >>>

vlak voor de haven Piraeus kwam de zon op er liggen al veel passagiersschepen in de haven maar er is nog een hele kade vrij voor onze cruiseboot

onze kapitein vaart 'm zelf de haven in, de sleper blijft stand-by  eerste tros om de bolder en daarna nog een stuk of acht te gaan  we krijgen al direct buren van dezelfde rederij en ook een sleper stand-by

Excursie Athene
Begeleid door een Engeltalige gids stapten we in een bus die ons van Piraeus naar Athene bracht. We reden langs de belangrijkste punten van de Griekse hoofdstad, de boog van Hadrian's, het standbeeld van Lord Byron, de tempel van Zeus en we passeren de Constitution Square en het Graf van de Onbekende Soldaat. Hierna naar de National Gardens, het Panathinion Stadion, de Academie, de universiteit en de Nationale Bibliotheek. We liepen onder langs de tafelberg met de Akropolis bovenop.
Daarna werden we gedropt in de oude stadskern Plaka, aan de voet van de Acropolis, dat dateert uit de tijd van de Turkse heerschappij,  één van de oudste en meest pittoreske wijken van Athene
De huidige stad is gebouwd tegen de omringende heuvels.

klik op het kaartje voor een vergroting>>>

we liggen vlak achter de Petrus-kerk, beschermheilige voor de zeevaarders we rijden langs de vissershaven en het nieuwe Olympisch stadion Spiros Louis

eerste blik op de Akropolis het Olympieion, de tempel van Zeus  de Akropolis met het Parthenon dichterbij

Het Stadion Panathinaiko (ook genoemd Kallimarmaro, 'uit mooi marmer') in Athene is het Olympisch stadion van de eerste moderne Olympische Spelen in 1896.
Het stadion ligt in het hart van Athene, en was 2200 jaar vóór de aanvang van de Spelen van 1896 reeds gereed.
Het huidige stadion is in 1895 herbouwd op de fundamenten van het stadion uit 330 v.Chr. op dezelfde plaats.

het oude Olympisch stadion Panathinaiko waar in1896 de eerste Olympische Spelen werden gehouden. De Olympische vlam wordt hier nog steeds ontstoken

Zappeion Megaron van Athene

Lord Byron wordt gekroond door Zeus

Constitution Square met het parlementsgebouw

voor het parlementsgebouw het graf van de onbekende soldaat met wachters in Grieks ceremonieel tenue

Godin Athene  de Academie, de universiteit en de Nationale Bibliotheek. God Zeus

nationaal archeologisch museum   huis van een bekende geleerde

Acropolis betekent letterlijk: hoogste punt van de stad. Hier bevinden zich ruïnes van verschillende tempels zoals het Parthenon, de Nike-tempel en het Erechteion met zes beroemde marmeren vrouwenbeelden. De heuvel wordt waarschijnlijk al 5000 jaar bewoond, wat Athene tot de oudste wereldstad van Europa maakt. Bij helder weer hebt u een adembenemend uitzicht over de stad, ’s avonds is het prachtig verlicht.
De Poort van Hadrianus (ook wel Boog van Hadrianus) in Athene is een monumentale poort van pentelisch marmer die ca. 132 werd opgericht. Hij vormde de doorgang van het oude Athene naar het nieuwe Athene dat de Romeinse keizer Hadrianus had laten bouwen

Akropolis met het Parthenon in de steigers  het hele complex op de Akropolis of tafelberg de boog van Hadrian's

citer-speler langs de weg naar de Akropolis toen de politie kwam werd het hele citer gebeuren in de struiken gezet een bijzondere vlinder, de Koningspage met twee staartjes

Na de excursies verlaten we de haven van Piraeus en start onze reis naar de Zwarte Zee

we laten Piraeus achter ons en een lege plaats in de haven gevolgd door de stand-by sleepboot