Oost Middellandse zee cruise 2015

naar de volgende dag

start dag:  Amsterdam > Venetië

Nederland

Om 11.35 uur vertrokken we van Schiphol en kwamen na een rustige vlucht om 13.15 uur in Venetië aan.
De luchthaven "Marco Polo" bevindt zich op 14 km van Venetië. Vanaf de pier van de luchthaven namen we op de boot van Alilaguna, die ons in ongeveer 1 uur tot bij het San Marcoplein bracht. Vanaf dit plein liepen we met onze bagage dwars door de toeristendrukte naar de Calle dei Fabbri, waar we na zo'n 10 minuten aankwamen in ons heerlijk koele hotel Gorizia " A La Valigia"
Nadat we een beetje uitgerust en opgedroogd waren lunchten we in een restaurantje van de buren, direct onder het balkon van onze kamer. En toen was het tijd voor de eerste verkenningstocht door het oude Venetië.

Venetië

in de regen aan de gate de bagage gaat aan boord en we vliegen de wolken in

pas boven de Alpen breekt de lucht even later boven de Dolomieten vlak voor Venetië lijkt het wat moerassig

in de haven van Venetië liggen de cruiseschepen al te wachten ook Venetië heeft een industriegebied veilige maar wel wat hobbelige landing op Marco Polo

Het is maar een klein stukje lopen met onze bagage naar de pier van de luchthaven, waar de veerdienst Alilaguna haar schepen afmeert.  We nemen de "rode lijn", maar daarvoor moeten we nog 50 minuten wachten in de brandende zon, zonder schaduwplekjes in de buurt.
Eenmaal aan boord, met de raampjes open, is het goed uit te houden. We varen eerst naar Murano,  het eiland van de glasblazers, waar we dwars doorheen varen. Na een tussenstop is Certosâ gaan we naar Lido, het eiland ten oosten van Venetië. Daarna door naar ons doel, de halte bij het San Marco plein.
Na zo'n uurtje varen zetten we dan voet op Venetiaanse bodem en beginnen we de zoektocht naar ons hotel

klik op het kaartje voor een vergroting ^^

ons Alilaguna-rode lijn schip bij de luchthaven we worden voortdurend ingehaald door veel te snel varende taxi's In het kanaal door Murano zien we deze oude vrachtschepen

Venetië, een betoverende stad met kronkelige steegjes en kanalen, we kwamen langs prachtige palazzi, kerken en markten. Venetië is één van de meest romantische steden van Europa.
De oorspronkelijke inwoners (de Veneti) van het dichtbij gelegen vasteland werden herhaaldelijk naar de moerasgebieden verjaagd door de Barbaren zodat ze besloten er permanent te gaan wonen. Zo werd Venetië gebouwd op 120 eilandjes die met elkaar zijn verbonden door middel van 400 bruggen. De stad ligt in een lagune in het noordoosten van Italië.

traditionele blauw-witte meerpalen in Murano de vuurtoren van Murano een scheepswerf bij Certosâ op het hoofdeiland Venetie

we naderen het oude centrum met z'n vele kerktorens onderweg wordt een bonte kraai toegesproken door een mantelmeeuw

Het San Marco plein met klokkentoren en rechts het Dogenpaleis voor het Piazetta-plein de zuilen met links de Marcus-leeuw en de San Marco Basiliek

Met onze bagage liepen we het San Marcoplein over, langs de Basiliek waarna we de smalle steegjes (zo'n 1 tot 1,5m breed) indoken. Al die toeristen ontwijken was hier een hele klus maar na een kleine omweg vonden we de Calle Fabbri met op nr 4696 ons hotel.
Het lopen met de koffers viel erg mee, we hadden wat problemen met de hitte en de treden van de bruggetjes, maar met wat hulp kwamen we daar ook overheen en eenmaal in het heerlijk koele hotel konden we opdrogen en uitrusten.

Piazza San Marco
Hèt plein van Venetië met de gelijknamige basiliek, het Dogenpaleis en de bijna 100 meter hoge klokkentoren, dat werd gebouwd als vuurtoren en uitkijktoren.

Dogenpaleis (Pallazzo Ducale)
In dit paleis woonde ooit de Doge, de leider van de Republiek Venetië, maar het gebouw werd ook als gerechtshof en stadhuis gebruikt. Het is één van de mooiste gebouwen van Venetië met werk van o.a. kunstenaars Tintoretto en Carpaccio. Tegenwoordig is het voor publiek toegankelijk. Onder het paleis liggen de donkere kerkers, de ‘Pozzi’

passerende gondelier, vanaf ons balkon gezien even wat eten in een steegje naast ons hotel dan Venetië verkennen, maar niet per gondel

Onze namiddagwandeling door het oude centrum van Venetie voerde ons langs prachtige gebouwen, veel pleintjes en bruggetjes

de kerk "iI Redentore" gebouwd door Palladio massa's gondels in de kanalen en voor de huizen langs Canal Grande

aalscholver zilverreiger zwarte stern purperreiger

de nacht brachten we door in een "Venetiaans Paleis"