Reis Noord India en Nepal 2014

terug vorige dag

naar de volgende dag

za. 15-3     3e  dag:  Delhi > Jaipur

Vanochtend liepen we eerst naar het Metrostation omdat onze bus niet bij het hotel kon komen. Gelukkig ging de grote bagage met de riksja zodat we niet erg hoefden te sjouwen.
De bus had veel moeite om Delhi uit te komen want er was een enorme verkeersdrukte. We arriveerden gelukkig nog net op tijd voor het station maar daar sloeg het verkeersnoodlot opnieuw toe, er kwam een religieuze optocht tegen de rijrichting in ons tegemoet. Daardoor kon de bus ons niet voor het station uitladen en gezien de tijdsdruk werd besloten op de weg uit te stappen en de koffers uit het busruim te halen. Wij liepen daarna met onze koffers tussen de auto's, karren tuctucs en fietsen door naar de ingang van het station waar we precies op tijd het perron opliepen waar de trein al stond te wachten.
Een enorm lange trein, volgepakt met autochtonen waar wij gelukkig gereserveerde plaatsen hadden.
Vanuit Delhi vertrokken we op tijd met deze typisch Indiase dagtrein, in een tweede klas slaapwagon, naar Jaipur. Onze koffers hadden we deels onder de banken kunnen proppen, de rest op de bedden boven onze hoofden.
We zagen nu een heel andere kant van India want we reden langs de rand van steden en dorpen waar de kastenlozen in krotten wonen, armoe troef en ontzettend vervuild. Soms leek het een aaneengeschakelde
vuilnisbelt.
Later werd het landschap wat vriendelijker en zagen we veel mensen op het land werken, leuke dorpsgezichten en veel steenfabrieken.
We kwamen rond 8 uur 45 in het donker in Jaipur aan waar een bus ons naar het hotel
Bissau Palace bracht, een paleisje midden in de stad.

ons hotel in Delhi zomaar een prachtige bloem in een stadspark onze reisgroep op weg naar de bus bij het metrostation

boven de metrobaan een enorme rode Boeddha in de steigers vervoer per ossenkar het hoofdstation in Delhi waar we niet op de trein stapten

een prachtige witte zebu voor een kar met zakken  keien transport te paard

bijzonder fietstransport we komen bij het station

maar dan slaat het noodlot toe, een religieuze processie gaat tegen de rijrichting in en veroorzaakt een opstopping. wij moesten met de koffers uitstappen en door het drukke verkeer proberen het station te bereiken

De treinreis naar Jaipur
Je kan makkelijk met de trein vanuit Delhi naar Jaipur. Er zijn dagelijks een aanzienlijk aantal treinen die dit traject afleggen. De trip duurt zo'n vier à vijf uur. De exprestrein vanuit Delhi is goedkoop, comfortabel en heeft airconditioning

op het station konden we gelukkig een kruier vinden onze trein stond al te wachten ons gereserveerde coupeetje

vanuit de trein zie je de achterzijde van de stadjes en dorpen soms een bijzonder gevormde citadel en veel steenfabrieken

even voor Jaipur komen we in een bergachtig gebied, de Aravalli-heuvels tafereel buiten de stadsmuren

en toen werd het donker, maar we hadden vandaag nog twee vogeltjes gezien