Reis Madagaskar - Mauritius 2014

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

15e dag:  Ranohira National Park

Vanmorgen vroeg vertrokken de wandelaars naar het Nationaal Park voor een tweedaagse trektocht. We bleven met acht niet-wandelaars bij onze huisjes in de Isola Ranch en konden lekker uitslapen. Even rust zal ons goed doen want onze ingewanden zijn nog steeds van streek door de warmte en mogelijk het eten.
Het is vandaag een erg warme dag en wij zoeken de beschutting op terwijl de wandelaars in het open veld lopen zonder veel verkoeling.
's Ochtends wandelden wij zelf in de omgeving naar een dorpje van de Bara stam. Het is zaterdag en kennelijk grote wasdag want bij de rivier zagen we drommen mensen die zichzelf en hun kleding een grote beurt gaven.
We liepen over smalle koeienpaadjes door de bush, soms op afstand gevolgd door wat Bara jeugd.
Na de lunch verkenden we het terrein van de Isalo Ranch waar ze een bijzondere verzameling bomen en planten hebben. We zagen natuurlijk ook veel vogels.
Na het avondeten zaten we nog enige tijd op het terras van het restaurant maar de torretjes lieten ons niet met rust en kwamen met grote aantallen uit de bomen boven ons vallen.
We vluchtten dus maar naar ons huisje maar ook daar kwamen we in een waar torretjes paradijs. We repareerden de lekken in het horrengaas voor het raam en gingen op torrenjacht. Helaas konden we ze niet allemaal uitroeien dus trokken we ons terug in bed onder de klamboe.
We bleven de beestjes horen en voelen dus van nachtrust kwam niet zo veel terecht. Hopelijk morgen beter.

's Ochtends vroeg gespot

we zagen een Namaka- of maskerduif (mannetje) en een paartje grijskop dwergpapegaaien

het uitzicht vanuit ons huisje op het Colorado van Madagascar, het "Massief van Isalo”.

We maakten we een wandeling door ruig terrein buiten de ranch

we werden op onze tocht gevolgd door Bara kinderen zagen deze vlinder, de Kleine monarchvlinder en bloeiende cactussen

Bara-stam
Isalo is heilig voor de Bara-stam die hier in de omgeving woont. De Bara gebruiken de grotten en inhammen in de rotsen al honderden jaren als begraafplaatsen, gekenmerkt door terpen van kleine stenen, geplaatst in spleten in de rotswand.
De Bara hechten zoals vele andere stammen grote waarde aan het bezit van zeboe (de Indiase koeien met hun grote vetbult op hun rug die je overal op Madagaskar ziet). Zeboediefstal komt bij de Bara nog veel voor. In het verleden werd dit beschouwd als een dappere daad

we kwamen bij een Bara dorpje waar deze Bara-vrouw beschutting onder een boom zocht

hout voor het kookvuurtje nog een Kleine monarchvlinder en een grote variatie aan bomen, endemisch voor Madagaskar

Terug bij ons huisje maakten we nog wat foto's en films van wat er hier te zien was

grote wesp miniatuur olifantsvoet rode libelle

Souinanga honingzuigers / Sunbirds - links het mannetje, recht het vrouwtje Madagaskar-bijeneters, links het mannetje en rechts het vrouwtje

vlinders, de Citrus swallowtail, Marijke heeft hier een mooie film van gemaakt

Bismarck palm (Bismarckia nobilis)