Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 16 - Ubud

Onze eerste dag in Ubud begon sportief met een rit op mountainbikes door de plaatsjes en rijstvelden in de omgeving van Ubud. Na het ontbijt werden we met een minibusje opgehaald en naar het verzamelpunt aan de voet van de Batur Vulkaan gebracht. Daar bleek de hele vulkaan is de mist te zijn verdwenen, dus werd een alternatieve route gereden en gingen we naar een ander startpunt waar ons de mountainbikes, helmen en halve handschoenen werden aangemeten. Samen met twee professionele fietsgidsen en nog 6 andere fietsliefhebbers, gingen we op weg. We stopten bij een koffieplantage, maar omdat de andere 6 hier al waren geweest, reden we weer verder. Tweede stop was bij een Hindoe-tempel waar we de buitenkant mochten fotograferen maar niet naar binnen mochten. Weer verder fietsen dus over smalle, vaak slechte wegen waarbij we aan elkaar doorgaven als er een kuil, een auto of een bromfiets gevaar kon opleveren.  De gidsen zouden ook de geschiedenis van het land, de cultuur en de gewoonten van de mensen uitleggen, maar daar kwam weinig van terecht.
We hadden na driekwart van de fietstocht een aardig blikgat en de versnellingen van de bikes kregen we ook niet echt onder controle, waarna we besloten om verder met het minibusje naar het eind van de route te gaan waar we weer gezamenlijk de lunch gebruikten.
's Middags reden we met de hotelshuttle naar het centrum van Ubud waar we het paleis bezochten, over de markt liepen en door kleine straatjes dwaalden die wel mooi waren, met prachtige huizen met privé tempels, maar vrijwel allemaal doodliepen op een hotelingang waarna we steeds dezelfde route terug moesten.
Na twee uur namen we een taxi die ons terugbracht naar het hotel.

Bali is een Indonesisch eiland, tevens een Indonesische provincie ten oosten van Java en ten westen van Lombok. Het is het westelijkste van de Kleine Soenda-eilanden. Het eiland meet 5561 km² en telt 3.216.881 inwoners (2002). Bijna 90% behoort tot de autochtone bevolking, de Balinezen, die grotendeels hindoes zijn en Balinees en Indonesisch spreken. De hoofdstad is Denpasar.

Ubud is het culturele hart van Bali. De naam Ubud stamt af van het Balinese woord ubad (medicijn), een kruid met helende eigenschappen die langs de nabijgelegen rivier Oos groeit. Eigenlijk is de stad een verzameling van kleine dorpjes en Ubud heeft dat dorpsgevoel ondanks de ruim 60.000 inwoners nog steeds weten te behouden.

op de helling van deze vulkaan zou de mountainbike-tocht starten vanwege de mist werd gekozen voor een ander startpunt over de lokale, vaak smalle wegen

langs een dorpje met rieten daken verscholen in het bos we stopten voor een Hindoe tempel, Desa pakraman pisang kaja in het Taro dorp Gianyar Bali. helaas mochten we niet naar binnen

Alleen van buitenaf bekijken en foto's nemen was toegestaan dan weer verder op onze mountain bikes

op veel akkers onderweg werd rijst geoogst en gedorst we zagen een vogelverschrikker met een door de wind aangedreven ratel

als een tempel was vernieuwd werd er een stroboog aan de weg gezet met prachtige versieringen in Desa Keliki werden de stro-versieringen door een groepje vrouwen gemaakt

één van de vlechtende dames dan weer verder langs de rijstvelden door het volgende dorp

daar bezochten we een Hindoe tempel waar we wel in mochten

's ochtends werden op alle stoepen en altaren offers gebracht een gamellanspeler

Puri Saren Agung
Midden in het centrum van Ubud bevindt zich het paleis van de oude koningen, het Puri Saren Agung. Dit ‘waterpaleis’, zoals het ook wel wordt genoemd, werd in de zestiende eeuw gebouwd. Rond 1930 werd het koningshuis afgeschaft, maar tegenwoordig wonen er aan de achterkant van het paleis nog steeds nazaten van de Koninklijke familie.

de ingang van het paleis van de oude koningen Je kunt ook in het paleis overnachten, hetPuri Saren Agung Hotel toegang tot het oude deel van het paleis

Na het museum en de lokale markt zwierven we nog een tijdje door de achterafstraatjes van een oude wijk van Ubud

enkele beelden van onze dwaaltocht door Ubud

Niet veel dieren gezien vandaag