Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 8 - Surabaya

Oost Java

Vannacht hebben we als een blok geslapen. Het was prachtig weer en om half negen reden we naar de haven van Surabaya, ons eerste doel, het bekijken van de oude Buginese schoeners. Dit zijn grote houten vrachtschepen die nog steeds gebruikt worden voor vrachtvervoer tussen Celebes en Java. Het leek er even op dat we niet op de kade met de schoeners konden komen maar onze gids vond gelukkig een doorgang.
Na de schoeners reden we naar de binnenstad waar we de Ampel moskee, de oudste moskee van Java, zouden bezoeken. Naast deze moskee staat ook een nieuwe moskee en daar was het ontzettend druk. Nadat we eindelijk door de menigte waren gedrongen en bij de oude moskee arriveerden bleek hij gesloten om te worden schoongemaakt. Na enige tijd door de tegenover liggende markt te zijn gelopen zagen we het hek open staan. We hadden net de schoenen uitgetrokken toen we door een aantal mannen werden tegengehouden, alleen gelovigen mochten de moskee binnen! Dat stond niet in onze reisbeschrijving.
Dan maar de schoenen weer aan, terug door de menigte, Harry met de auto opgezocht en op weg naar het Sampoerna museum annex fabriek. Sampoerna is het sigarettenmerk van Indonesië, de kretek sigaret. In deze sigaret is naast diverse tabaksoorten ook kruidnagel verwerkt, waardoor een brandende kretek sigaret op grote afstand te ruiken is. Vandaag was het echter zondag, het museum was open maar de fabriek, waarvoor we eigenlijk kwamen, was gesloten.
Ons laatste programmapunt was Hok An Klong, een Chinese tempel uit 1830.
Maar omdat we eigenlijk wel een beetje genoeg hadden van de stadsdrukte sloegen we dit over en haalden we onze reserve troef tevoorschijn, een bezoek aan een mangrovegebied net buiten Surabaya.
Gids August en Chauffeur Harry gingen hiermee akkoord, ze kenden het niet en waren er zelf nooit geweest dus voor hen ook een avontuur. Na een half  uurtje rijden waren we aan de monding van Kali Londo waar we met een boot naar de mangroven zouden kunnen varen (volgens internet). Het leek daar echter eerder een vakantie of pretpark. Allerlei kiosken, eettentjes, huisjes met opgeschoten jeugd, harde muziek en nergens een informatiebalie of zo.
Na een half uurtje zoeken vonden we een tent waarvandaan rondvaarten werden georganiseerd. We huurden daar een bootje met schipper en konden eindelijk de mangroven in.
Op het water werd alles anders, de muziek hoorde je niet meer, op een enkele rondvaartboot na was het rustig zodat we ook nog een aantal vogels zagen en een Java varaan!!!
Helemaal gelukkig reden we eind van de middag terug naar ons hotel. Morgenochtend om vier uur vertrekken we naar het vliegveld en gaan we naar Sulawesi.

Surabaya

Surabaya is de tweede stad van Indonesië en ligt aan de monding van de rivier de Mas aan de noordkust van het eiland Java. Surabaya is een belangrijke havenstad. De stad oogt in eerste een enorme handelspoort te zijn met kranen, bedrijfsgebouwen en drukte. Achter deze façade ligt echter een bijzondere oude stad met Nederlandse koloniale gebouwen, sterke Chinese invloeden en een Arabisch kwartier.
De Kalimas Harbour is de haven van Surabaya.
De oude stad van Surabaya is de meeste aantrekkelijke buurt van de stad. In de oude stad vindt u een Nederlandse koloniale architectuur, Chinese invloeden en een Arabisch kwartier. In het Arabische kwartier bevindt zich de Mesjid Ampel. Naast en rondom deze bijzondere moskee liggen verschillende levendige en geurige bazaars.

Kalimas Haven
De Traditionele haven Kalimas, haven van Soerabaja is de op één na grootste (na die van Jakarta) van Indonesië.
In de haven Kalimas, de oude haven van Surabaya, kan men zien hoe de traditionele en kleurrijke Buginese schoeners hun lading lossen.

In de Kalimashaven liggen de Buginese schoeners, deze houten vrachtschepen varen tussen de eilanden maar ook op de oceaan kunstig detail: een erg lange, smalle loopplank, uitgesneden met motieven en ribbels

Ampel Moskee
De Masjid Agung Sunan Ampel is de oudste en bekendste moskee van Surabaya. De moskee ligt in de Arabische wijk.
De Ampel moskee is gebouwd in 1421 en is ook de begraafplaats van Sunan Ampel, één van de wali sanga (negen heiligen) die de islam in de zestiende eeuw in Java zouden hebben geïntroduceerd. Het is een populaire pelgrimsbestemming voor Indonesische moslims.
De bewoners van het gebied rondom de moskee zijn niet bepaald ingesteld op toeristen. Vrouwen moeten zich aan de religieuze voorschriften houden en dienen zich conservatief te kleden met hoofddoek.

op weg naar de moskee zien we deze lijk-brancard de nieuwe moskee, ook alleen toegankelijk voor gelovigen het plein voor de moskee, tevens begraafplaats is vol met pelgrims

de rituele wasplaats nog net een stukje te zien van de ode moskee waar we helaas niet in mochten

Sampoerna
In Surabaya is de grootste Indonesische sigarettenfabriek gevestigd. Een Chinese man was in Surabaya verzeild geraakt, had een kleine winkel en trouwde met een Indonesische. Hij begon thuis sigaretten te maken waar zowel tabak als kruidnagels in verwerkt werden, de kretek sigaretten. De ooit arme man werd rijker en rijker en hij stichtte in dit gebouw zijn bedrijf. Hij trok ook vrouwen aan om er te werken, iets wat toen (1913) een heel ongewoon gegeven was in Indonesië. Later werd het bedrijf doorgegeven aan zijn tweede zoon en ook in de volgende generaties ging de zaak over in handen van telkens de tweede zoon. De vierde generatie heeft geen zonen en verkocht het bedrijf in 2005 aan Philip Morris.
Een deel van het complex is lange tijd in gebruik geweest als bioscoop en theater. Tijdens de Japanse bezetting was hier een gaarkeuken gevestigd, in 1945 was hier een interneringskamp gevestigd.
Naast de huidige productiefunctie herbergt het gebouw op dit moment een museum over de tabakscultuur in Indonesië

lompen en oude metalen? we lopen langs een vogeltjesmarkt

de kleine winkel waar het allemaal mee begon verschillende tabaksoorten, werden herkend aan de verpakking beeldje van een kretek-roker

zondag, dus een lege sigarettenfabriek die je nu wèl mocht fotograferen sigaretten verkoop kiosk

varen door het mangrovegebied
Buiten het stadscentrum ligt bij de monding van de Kali Londo, een van de rivieren die door Surabaya loopt, een zeer groot mangrovegebied. Er komen hier een flink aantal vogelsoorten voor.
Waar de rivier in de zee uitmondt kun je aan wal. Een bamboe bruggensysteem brengt je naar observatiehutten.

de vertrek-steiger voor onze mangroven vaartocht lekker privé met een klein bootje, maar wel een grote, luide motor varen langs het mangrovebos

we zien een Java-varaan en kunnen er eindelijk ook foto's van maken de rode mangrove met luchtwortels naar beneden het water in

de woudaap Mangrovereiger Javaanse ralreiger bonte reiger kleine zilverreiger de kwak

Op de steiger van gevlochten bamboe naar de observatiehutten jonge mangrove-aanplant staat klaar om geplant te worden een van de vele modderkruipers / slijkspringers

de Maleise waaierstaart vertoond zijn kunstje een jungle maina grote zilverreiger bonte reiger Javaanse ralreiger
Terug in Surabaya zagen we dit standbeeld van het gevecht tussen Sura, de haai en Baya, de krokodil