Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 4 - Jogjakarta - Prambanan Tempels - Solo

Na een wat onrustige nacht liep de wekker om 7 uur af. Eerst ontbijt in het centrale deel van het hotel, we sliepen aan de overkant van de straat en het oversteken werd keurig geregeld door twee agenten die, zo gauw ze ons aan zagen komen, het verkeer stopten en ons vriendelijk naar de overkant wenkten. Vanochtend was er een extra handicap, de regen kwam met bakken uit de lucht. Maar ook hier had het hotel een elegante oplossing voor, er stonden prachtige Indonesische parasols voor ons klaar.  Na het ontbijt koffers inpakken en uitchecken.
Gelukkig was het nu droog en scheen de zon weer. Het duo gids/chauffeur stond al klaar en we reden de stad uit op weg naar de Prambanan tempels, het grootste Hindoe tempelcomplex van Indonesië. We kregen een Nederland sprekende Indonesiër als gids, zelf een Moslim maar hij wist alles over het Hindoeïsme.
Na het tempelbezoek reden we op de fiets door de omgeving van de Prambanan door prachtige rijstvelden, kleine viskwekerijen, bananenplantages en dorpjes.
Bij terugkomst lunchten we in het dorp op een mooie stek langs een riviertje. Hierna vertrokken we richting Solo. Het was inmiddels hevig gaan regenen en onweren dus we besloten om de kleine stadstour en het bezoek aan de lokale antiek markt maar over te slaan.
Toen we in Solo bij de Klewer markt (de grootste batik markt van Java) arriveerden was het droog. Marijke kocht een batik-wikkelrok en prompt begon het weer te regenen.
De straten rond de overdekte markt stonden vrijwel direct onder water en onze chauffeur stond 20 meter verderop en kon niet dichterbij komen om ons op te pikken. Na enig nadenken besloot onze gids twee, met plastic behangen becaks te hulp te roepen om ons naar de auto te brengen.
Rond onze auto stond echter zo´n 20 cm water en de regen bleef naar beneden storten zodat we doornat en met volgelopen schoenen in de auto kwamen.
In het hotel moesten we een alternatieve route naar onze kamer lopen om de hemelwaterafvoeren te ontwijken. Nadat we droge kleren hadden aangetrokken, alle natte plunje te drogen gehangen en geleende kranten in onze schoenen hadden gestopt, dineerden we in het hotel en bleven we een avond rustig op onze kamer en we gaan `vroeg naar bed`.

Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Prambanan betekent: "veel priesters". In de reliëfs worden ze afgebeeld met een lange baard. De Prambanan ligt op Centraal-Java, ongeveer 18 km ten oosten van Jogjakarta, aan de weg naar Solo. De belangrijkste van deze tempels is de Lara Jonggrang, vaak ten onrechte aangeduid als "de Prambanan".
De tempels zijn ongeveer 850 n.Chr. gebouwd door onder andere Rakai Pikatan, een Shivaïtische koning uit de tweede Mataram-dynastie. Korte tijd nadat het complex was voltooid, werd het verlaten en begon het te vervallen.
In 1918 begon de renovatie van het tempelcomplex en als je de Prambanan nu bezoekt is men nog steeds bezig met het renoveren van delen van de hoofdtempel en van de diverse tempels (candi's) er omheen.
Het Prambanan tempelcomplex (Roro Jonggrang complex) bestaat in totaal uit 237 tempels, variërend in grootte. Sommigen van deze tempels zijn niet meer als zodanig te herkennen. Het complex bestaat uit drie zones; de buitenste ring, de middelste ring en de binnenring. In het centrum vind je het meest heilige deel, met diverse grote tempels. Een aantal van deze tempels zijn toegankelijk, de meeste zijn gesloten voor publiek.

Op weg met een lokale gids naar het tempelcomplex de belangrijkste tempels in de binnenste ring zijn gerestaureerd we staan voor de middelste ring, stapels stenen voor nog te bouwen tempels

de hoofdtempel is gewijd aan de god Shiva. In de tempel vind je 4 kamers
in de hoofdkamer, een groot beeld van de vierarmige Shiva de volgende kamer het beeld van Agastya, staat symbool voor Shiva als leraar 3e kamer: Ganesha (met olifantshoofd), de zoon van Shiva 4e kamer: Durga, die de duivelse stier versloeg en Shiva's grootste steun was

op de buitenkant van de tempels zijn veel reliëfs met scènes uit het Ramayana-verhaal te zien, het hindoeïstische verhaal van Rama, de god met vele gezichten overzicht van een deel van de 'middelste ring' met stapels stenen die bij ieder tempelfundament gevonden zijn en wachten op restauratie stuk voor stuk worden de tempels gereconstrueerd. Stenen die niet gevonden zijn worden nagemaakt en van een merkteken voorzien.

een tempel in de (Bamboe)steigers

Ten zuiden van de Shivatempel staat de Brahma-tempel gewijd aan de Hindoe god Brahma

Na ons bezoek aan de Prambanan tempels reden we naar het dorpje Potrobawan waar drie fietsen klaar stonden, voor ons beide en voor de eigenaar van de fietsen die ervoor zorgde dat we links bleven rijden en ons veilig over de kruispunten hielp. Hij liet ons de omgeving van zijn dorp zien en vertelde over het leven daar.

de start en finish. ieder dorp op Java heeft een toegangspoort eerst kwamen we langs de begraafplaats waar alle religies zoals Hindoes, Moslims, Christenen, samen worden begraven dan natuurlijk door en langs de rijstvelden

en de viskwekerijen die je daar erg veel zag onze fiets-gids kon beeldend vertellen rijstkoeken, kroepoek, chips, alles wordt zongedroogd

geen ossen op het land maar wel de "Japanse buffel" hier wordt het rijststro na het dorsen verzameld door de hele familie niet allen buiten maar ook in het dorp veel viskwekerijtjes

Onze lunchplek in het dorpje Potrobawan, lekker buiten op de veranda met zicht op een snelstromend riviertje konden we uitrusten van een toch wel vermoeiende fietstocht bij een temperatuur van >30 graden Celsius

Solo oftewel Surakarta, of volgens de oud-javaanse schrijfwijze Sala, is een gemeente op het eiland Java aan de oosthelling van de vulkaan Merapi. Deze vorstenstad ligt aan de Bengawan Solorivier op Midden-Java. De naam betekent "vermetele en heilige taak" en is verbonden aan de status van de vorsten die hier woonden.
De stad heeft zo’n 550.000 inwoners en is dichtbevolkt.

We bezochten de Batikmarkt in Soho

een hele reeks gekoppelde markthuisjes, helemaal volgestouwd met kleding de aandacht verschoof van batik naar het noodweer buiten

onze gids August verzint een list om "droog" bij de auto te komen hij regelt twee becak's, een voor ons en een voor hem ze zijn afgedekt me dik plastic, eenmaal binnen zit je droog

door de kieren krijgen we af en toe wat beelden van onze medeweggebruikers binnen in onze becak verderop rechts staat onze auto in een enorme waterplas

Uit de becak klimmen in een stortbui duurde toch wel even en dan door 20 cm water waden om bij de auto te komen, alles bij elkaar goed voor natte boven en onderkleren en doorweekte schoenen. Gelukje bij dit klimaat is dat het ook weer snel droogt.

Roemahkoe Heritage Hotel (aankomst: 03-05-2017 - vertrek: 04-05-2017)

Adres: JI Dr Rajian no 501,  Solo

Dankzij de praktische locatie (het stadscentrum is slechts 3 km verwijderd) liggen alle belangrijke trekpleisters in de buurt van het hotel